Medische verklaringen en Schengen verklaring

aug 29, 2025

Als huisarts krijgen wij regelmatig het verzoek om een geneeskundige verklaring af te geven. Dit is bijvoorbeeld om te verklaren dat iemand in staat is om te werken, een auto te besturen,  naar school te gaan, etc. Maar ook: is een geboekte reis terecht geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?Echter: als behandelend (huis)arts mag je geen geneeskundige verklaring afgeven over eigen patiënten, dit mag alleen gedaan worden door een onafhankelijke arts.
Meer uitleg hierover en ook wat u zelf kunt doen om een geneeskundige verklaring te krijgen kunt u vinden op de KNMG website, zie de links hieronder (in vele talen):

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm

Schengen verklaringen:

Gebruikt u medicijnen en gaat u op reis? Dan is het belangrijk dat u weet of u een verklaring nodig heeft, dit is afhankelijk van het land waar u naar toe gaat en hoe lang u op reis gaat. Op de onderstaande website kunt u vinden of u een verklaring nodig heeft. Deze verklaring moet worden ondertekend door de huisarts. De huisartsen ondertekenen deze verklaringen, hiervoor dient u minimaal 7 dagen voordat u op reis gaat de vraag gesteld te hebben.

Website: Rijksoverheid, heb ik een Schengen verklaring nodig.

Praktijkinformatie

Alle consulten van patiënten met een Nederlandse verzekering worden direct bij de verzekeraar gedeclareerd. Je kunt de tarieven vinden op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit, de Nza.

Heb je een klacht?

Wij vinden het belangrijk dat wij je goed kunnen helpen en dat je tevreden bent over onze zorg. Ondanks onze goede intenties en inspanningen kan het voorkomen dat je vindt dat wij je onzorgvuldig of onjuist benaderd of behandeld hebben. Wij willen het graag van je horen wanneer je niet tevreden bent en nodigen je uit om dat met ons te bespreken.

Maak daarvoor een afspraak met ons om het probleem te verhelderen. Dit kan via info@praktijksteenwijk.nl of door een bericht achter te laten op 0521-514003. Meestal lost dit al veel op. Indien we gezamenlijk niet tot een bevredigende oplossing komen, kun je een schriftelijke klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van de SKGE. Aan de klachtenregeling zijn geen kosten verbonden.

Huisartsenpraktijk Dokter Drenthe
  • Sluisweg 2
  • 8332 JC Steenwijk
Openingstijden
Maandag08:00 t/m 17:00
Dinsdag08:00 t/m 17:00
Woensdag08:00 t/m 17:00
Donderdag08:00 t/m 17:00
Vrijdag08:00 t/m 17:00
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten
Huisartsenpraktijk Dokter Drenthe
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.